3 MART DEVRİM YASASININ KABULÜ

Sa, 03/01/2022 - 13:16 tarihinde egitimisankara tarafından gönderildi

Merkez Yönetim Kurulunun 18.02.2022 tarih ve 288 sayılı kararı gereği, 3 Devrim Yasasının Kabulünün Yıldönümünde, ülke genelinde tüm okullarda, ilk ders saatinde "laiklik" konusunun anlatılmasıyla ilgili olarak hazırlanan taslak günlük planlar ektedir. Taslak günlük planda, öğretmenlerimiz sınıfların uygunluğunu göz önünde bulundurarak değişiklik yapabilirler. Sınıf defterlerine, 1. ders saati konusu "Laiklik" olarak yazılacaktır.

Atatürk ve Laiklik Ders Programı

 

Sınıfı                 : Liseler 9.10.11. ve 12. 

Dersin Adı       :Tüm Dersler

Konu                : Laiklik

Süre                  : 1 Ders Saati-40 dk

Kazanımlar   :

a) Uzak kazanım      : 1-Çağdaşlığın ve demokrasinin olmasa olmazının laiklik olduğunu anlar  

  2- Toplumsal barışın, hoşgörünün, uzlaşma kültürünün dayanışma ve yardımlaşmanın temelinin laiklik olduğunu kavrar.

b) Yakın Kazanım    :

1- Laiklik kavramının ne anlama geldiğini bilir.

2- Laikliğin çağdaş ve bilimsel eğitimin güvencesi olduğunu kavrar.

3- Laikliğin Türk toplumuna kazandırdıklarını öğrenir.

4- Laik eğitimin önemini ve farkını anlar.

5- Karma eğitimin uygulanmasında laikliğin önemini bilir.

 

Araç ve Gereçler                  : Okulda bulunan Atatürk Köşesindeki resimler, Cumhuriyet kazanımlarını anlatan resimler, bilgisayar veya sunu cihazı ile Türkiye’de laikliğe geçişin aşamalarının sunulması, Atatürk Devrimleri Panosu,  Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri

İlişkili Dersler                       : Türkçe, Felsefe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi

Yöntem ve Teknikler           : Anlatım, soru cevap, gözlem, tartışma, görselleri okuma

Anahtar Sözcükler (kavramlar): Laiklik, din, ibadet, vicdan, devlet, bilim, toplumsal hayat, Anayasa, insan hakları, düşünce özgürlüğü, farklılıklara saygı, tekke, zaviye, türbe, teokratik ve karma eğitim

İşleniş :  İlgi ve dikkat çekme soruları:

  1. Osmanlılarda devlet yönetimi nasıldı?

Tek kişinin egemenliğine dayanan, hükümdarlığın saltanatlık anlayışıyla babadan oğula geçtiği ve padişahların halifelik unvanıyla İslam dünyasının lideri olarak kabul edildiği yönetim şekli          

  1. Cumhuriyet yönetimi eğitim sistemimize neler kazandırdı?

Eğitim sistemimiz laik, bilimsel, çağdaş, demokratik, karma (kız-erkek öğrencilerin birlikte eğitim görmesi) ve kamusal (eğitimin devlet eliyle yürütülmesi) bir yapıya kavuşmuştur

  1. Türkiye’de laikliğe geçişin aşamaları nelerdir?

Saltanatın Kaldırılması, Halifeliğin Kaldırılması, Öğretim Birliği Yasası, Şeriyye ve Evkaf Vekaleti’nin Kaldırılması (Medreselerin Kapatılması), Tekke Zaviye ve Türbelerin Kapatılması, Medeni Kanunun Kabulü, Anayasadan Devletin Dini İslam’dır Maddesinin Çıkarılması, Kılık-Kıyafet Kanunu ve Laiklik İlkesinin Anayasaya girmesi

  1.  Din ve vicdan hürriyeti ile lâiklik ilkesi arasındaki ilişki nedir?

Laiklik tüm yurttaşların din, vicdan ve ibadet özgürlüğünü güvence altına alır. Farklı din ve mezheplerin olduğu kadar farklı düşünce ve kimliklerin de bir arada barışçı ve özgürlükçü bir ortam içinde var olabilmelerini sağlar.

 

  • Esas Devre    :
  • Teokratik devlet yapısından demokratik ve laik devlet yapısına geçiş süreci
  • Laikliğin günlük yaşantımıza kazandırdıkları,
  • Cumhuriyet dönemi eğitim kurumlarının açılması
  • Atatürkçü Düşünce sisteminde bütünlük  (ilkelerin birbiriyle ilişkisi)
  • Öğretim Birliğinin sağlanması (3 Mart 1924)
  • Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması
  • Laiklik nedir, nasıl uygulanmalıdır?
  • Laiklik tüm inançların ve vicdan özgürlüğünün güvencesidir
  • Kadın-erkek eşitliği
  • Atatürk'ün “Din ve mezhep herkesin vicdanına kalmış bir iştir. Hiç kimse hiçbir kimseyi, ne bir din, ne de bir mezhebi kabul etmeye zorlayabilir. Din ve mezhep hiçbir zaman politika aleti olarak kullanılamaz” sözünün açıklanması,
  • Devletlerin dini olmaz devletler inanç konusunda tarafsız olmalıdır.
  • Dini konularda halkın inancını istismar eden kişi ve kuruluşlara karşı hukuki yaptırımlar uygulanmalıdır.
     

Öğretmenin Adı Soyadı

 

Sınıfı                 :  Ortaokullar 5, 6, 7, 8

Dersin Adı       :  Tüm Dersler

Konu                : Laiklik

Süre                  : 1 Ders Saati-40 dk

Kazanımlar   :

a) Uzak kazanım      : 1- Farklı inançlara (ibadetlere) hoşgörü geliştirir

  2-  Laikliğin Türk toplumuna kazandırdıklarını algılayabilme

b) Yakın Kazanım    :

1- Laiklik kavramının ne anlama geldiğini öğrenir.

2- Atatürk'ün din konusundaki görüşlerini öğrenir.

3- Laik toplumun özelliklerini fark eder.

4- Laik eğitimin önemini kavrar.

            5-Laikliğin; akıl ve bilim ile ilişkisini öğrenir.

            6-Laikliğin; inanç ve ibadet hürriyeti ile ilişkisini kavrar.

 

Araç ve Gereçler                  : Okulda bulunan Atatürk Köşesindeki resimler, Cumhuriyet kazanımlarını anlatan resimler, bilgisayar veya sunu cihazı ile Türkiye’de laikliğe geçişin aşamalarının sunulması, Atatürk Devrimleri Panosu, Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri

İlişkili Dersler                       : Türkçe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler, T.C İnkılap tarihi ve Atatürkçülük

Yöntem ve Teknikler           : Anlatım, soru cevap, gözlem, tartışma, görselleri okuma

Anahtar Sözcükler (kavramlar): Laiklik, Akıl ve Bilim, Özgür düşünce, İnanç ve İbadet Özgürlüğü, Hoşgörü, Farklılıklara saygı, Anayasa, Medrese, Tekke, Zaviye ve Türbe

İşleniş:    İlgi ve dikkat çekme soruları:

1-     Cumhuriyetten önce yönetim şeklimiz nasıldı?

Tek kişinin egemenliğine dayanan, hükümdarlığın saltanatlık anlayışıyla babadan oğula geçtiği ve padişahların halifelik unvanıyla tüm İslam dünyasının lideri olarak kabul edildiği bir yönetim şekli      

2-     Atatürk'ün Türk toplumuna kazandırdıklarını Atatürk Köşesinden izleyelim

Toplumsal alanda devrimler: Şapka Devrimi ve Kılık Kıyafet Kanunu, Tekke Zaviye ve Türbelerin Kapatılması, Takvim Saat ve Ölçülerde Yapılan Değişiklik, Soyadı Kanununun Kabulü ve Türk Kadınına Verilen Haklar

Eğitim alanında devrimler: Öğretim Birliği Yasası, Harf Devrimi, Türk Tarih Kurumu ile Türk Dil Kurumu’nun açılması, Üniversite Reformu

Siyasi devrimler: TBMM’nin Açılması, Saltanatın Kaldırılması, Ankara’nın Başkent Olması, Cumhuriyetin İlanı, 1921 ve 1924 Anayasaları, Çok Partili Rejim Denemeleri

Hukuk Alanında Devrimler: Medeni Kanunun Kabulü; Ceza, Ticaret ve Borçlar Kanununun Kabulü

3-     Evrensel değerlere göre din ve vicdan özgürlüğü nasıl olmalıdır?

4-     Laik eğitim neden önemlidir?

5-     Din ve vicdan hürriyeti ile lâiklik ilkesi arasındaki ilişki nedir?

 

·       Esas Devre    :

·       Osmanlı Devleti, Padişahlık ve Halifeliğin kaldırılması

·       Devletlerin dini olmaz.

·       Devletler inanç konusunda tarafsız olmalıdır.

·       Cumhuriyetin ilanıyla birlikte çağdaş okulların açılması

·       Öğretim Birliğinin sağlanması (3 Mart 1924)

·       Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması 

·       Laiklik nedir, nasıl uygulanmalıdır?

·       Laiklik olmasaydı neler olabilirdi?

·       Kadın erkek eşitliği,

·       Atatürk'ün “Din ve mezhep herkesin vicdanına kalmış bir iştir. Hiç kimse hiçbir kimseyi, ne bir din, ne de bir mezhebi kabul etmeye zorlayabilir. Din ve mezhep hiçbir zaman politika aleti olarak kullanılamaz” sözünün açıklanması,

·       Laiklik, din, mezhep ve vicdan özgürlüğünün güvencesidir.

·       Hiç kimse hiç kimseyi zorlayamaz, dışlayamaz, kınayamaz.

(Anayasa madde 25. – Herkes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce ve kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve suçlanamaz.)

 

                                                                                                                      Öğretmenin Adı Soyadı

Sınıfı                 :  Ortaokullar 5, 6, 7, 8

Dersin Adı       :  Tüm Dersler

Konu                : Laiklik

Süre                  : 1 Ders Saati-40 dk

Kazanımlar   :

a) Uzak kazanım      : 1- Farklı inançlara (ibadetlere) hoşgörü geliştirir

  2-  Laikliğin Türk toplumuna kazandırdıklarını algılayabilme

b) Yakın Kazanım    :

1- Laiklik kavramının ne anlama geldiğini öğrenir.

2- Atatürk'ün din konusundaki görüşlerini öğrenir.

3- Laik toplumun özelliklerini fark eder.

4- Laik eğitimin önemini kavrar.

            5-Laikliğin; akıl ve bilim ile ilişkisini öğrenir.

            6-Laikliğin; inanç ve ibadet hürriyeti ile ilişkisini kavrar.

 

Araç ve Gereçler                  : Okulda bulunan Atatürk Köşesindeki resimler, Cumhuriyet kazanımlarını anlatan resimler, bilgisayar veya sunu cihazı ile Türkiye’de laikliğe geçişin aşamalarının sunulması, Atatürk Devrimleri Panosu, Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri

İlişkili Dersler                       : Türkçe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler, T.C İnkılap tarihi ve Atatürkçülük

Yöntem ve Teknikler           : Anlatım, soru cevap, gözlem, tartışma, görselleri okuma

Anahtar Sözcükler (kavramlar): Laiklik, Akıl ve Bilim, Özgür düşünce, İnanç ve İbadet Özgürlüğü, Hoşgörü, Farklılıklara saygı, Anayasa, Medrese, Tekke, Zaviye ve Türbe

İşleniş:    İlgi ve dikkat çekme soruları:

1-     Cumhuriyetten önce yönetim şeklimiz nasıldı?

Tek kişinin egemenliğine dayanan, hükümdarlığın saltanatlık anlayışıyla babadan oğula geçtiği ve padişahların halifelik unvanıyla tüm İslam dünyasının lideri olarak kabul edildiği bir yönetim şekli      

2-     Atatürk'ün Türk toplumuna kazandırdıklarını Atatürk Köşesinden izleyelim

Toplumsal alanda devrimler: Şapka Devrimi ve Kılık Kıyafet Kanunu, Tekke Zaviye ve Türbelerin Kapatılması, Takvim Saat ve Ölçülerde Yapılan Değişiklik, Soyadı Kanununun Kabulü ve Türk Kadınına Verilen Haklar

Eğitim alanında devrimler: Öğretim Birliği Yasası, Harf Devrimi, Türk Tarih Kurumu ile Türk Dil Kurumu’nun açılması, Üniversite Reformu

Siyasi devrimler: TBMM’nin Açılması, Saltanatın Kaldırılması, Ankara’nın Başkent Olması, Cumhuriyetin İlanı, 1921 ve 1924 Anayasaları, Çok Partili Rejim Denemeleri

Hukuk Alanında Devrimler: Medeni Kanunun Kabulü; Ceza, Ticaret ve Borçlar Kanununun Kabulü

3-     Evrensel değerlere göre din ve vicdan özgürlüğü nasıl olmalıdır?

4-     Laik eğitim neden önemlidir?

5-     Din ve vicdan hürriyeti ile lâiklik ilkesi arasındaki ilişki nedir?

 

·       Esas Devre    :

·       Osmanlı Devleti, Padişahlık ve Halifeliğin kaldırılması

·       Devletlerin dini olmaz.

·       Devletler inanç konusunda tarafsız olmalıdır.

·       Cumhuriyetin ilanıyla birlikte çağdaş okulların açılması

·       Öğretim Birliğinin sağlanması (3 Mart 1924)

·       Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması 

·       Laiklik nedir, nasıl uygulanmalıdır?

·       Laiklik olmasaydı neler olabilirdi?

·       Kadın erkek eşitliği,

·       Atatürk'ün “Din ve mezhep herkesin vicdanına kalmış bir iştir. Hiç kimse hiçbir kimseyi, ne bir din, ne de bir mezhebi kabul etmeye zorlayabilir. Din ve mezhep hiçbir zaman politika aleti olarak kullanılamaz” sözünün açıklanması,

·       Laiklik, din, mezhep ve vicdan özgürlüğünün güvencesidir.

·       Hiç kimse hiç kimseyi zorlayamaz, dışlayamaz, kınayamaz.

(Anayasa madde 25. – Herkes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce ve kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve suçlanamaz.)

 

                                                                                                                      Öğretmenin Adı Soyadı

 

 

 

Sınıfı                 :  Ortaokullar 5, 6, 7, 8

Dersin Adı       :  Tüm Dersler

Konu                : Laiklik

Süre                  : 1 Ders Saati-40 dk

Kazanımlar   :

a) Uzak kazanım      : 1- Farklı inançlara (ibadetlere) hoşgörü geliştirir

  2-  Laikliğin Türk toplumuna kazandırdıklarını algılayabilme

b) Yakın Kazanım    :

1- Laiklik kavramının ne anlama geldiğini öğrenir.

2- Atatürk'ün din konusundaki görüşlerini öğrenir.

3- Laik toplumun özelliklerini fark eder.

4- Laik eğitimin önemini kavrar.

            5-Laikliğin; akıl ve bilim ile ilişkisini öğrenir.

            6-Laikliğin; inanç ve ibadet hürriyeti ile ilişkisini kavrar.

 

Araç ve Gereçler                  : Okulda bulunan Atatürk Köşesindeki resimler, Cumhuriyet kazanımlarını anlatan resimler, bilgisayar veya sunu cihazı ile Türkiye’de laikliğe geçişin aşamalarının sunulması, Atatürk Devrimleri Panosu, Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri

İlişkili Dersler                       : Türkçe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler, T.C İnkılap tarihi ve Atatürkçülük

Yöntem ve Teknikler           : Anlatım, soru cevap, gözlem, tartışma, görselleri okuma

Anahtar Sözcükler (kavramlar): Laiklik, Akıl ve Bilim, Özgür düşünce, İnanç ve İbadet Özgürlüğü, Hoşgörü, Farklılıklara saygı, Anayasa, Medrese, Tekke, Zaviye ve Türbe

İşleniş:    İlgi ve dikkat çekme soruları:

  1. Cumhuriyetten önce yönetim şeklimiz nasıldı?

Tek kişinin egemenliğine dayanan, hükümdarlığın saltanatlık anlayışıyla babadan oğula geçtiği ve padişahların halifelik unvanıyla tüm İslam dünyasının lideri olarak kabul edildiği bir yönetim şekli      

  1. Atatürk'ün Türk toplumuna kazandırdıklarını Atatürk Köşesinden izleyelim

Toplumsal alanda devrimler: Şapka Devrimi ve Kılık Kıyafet Kanunu, Tekke Zaviye ve Türbelerin Kapatılması, Takvim Saat ve Ölçülerde Yapılan Değişiklik, Soyadı Kanununun Kabulü ve Türk Kadınına Verilen Haklar

Eğitim alanında devrimler: Öğretim Birliği Yasası, Harf Devrimi, Türk Tarih Kurumu ile Türk Dil Kurumu’nun açılması, Üniversite Reformu

Siyasi devrimler: TBMM’nin Açılması, Saltanatın Kaldırılması, Ankara’nın Başkent Olması, Cumhuriyetin İlanı, 1921 ve 1924 Anayasaları, Çok Partili Rejim Denemeleri

Hukuk Alanında Devrimler: Medeni Kanunun Kabulü; Ceza, Ticaret ve Borçlar Kanununun Kabulü

  1. Evrensel değerlere göre din ve vicdan özgürlüğü nasıl olmalıdır?
  2. Laik eğitim neden önemlidir?
  3. Din ve vicdan hürriyeti ile lâiklik ilkesi arasındaki ilişki nedir?

 

  • Esas Devre    :
  • Osmanlı Devleti, Padişahlık ve Halifeliğin kaldırılması
  • Devletlerin dini olmaz.
  • Devletler inanç konusunda tarafsız olmalıdır.
  • Cumhuriyetin ilanıyla birlikte çağdaş okulların açılması
  • Öğretim Birliğinin sağlanması (3 Mart 1924)
  • Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması 
  • Laiklik nedir, nasıl uygulanmalıdır?
  • Laiklik olmasaydı neler olabilirdi?
  • Kadın erkek eşitliği,
  • Atatürk'ün “Din ve mezhep herkesin vicdanına kalmış bir iştir. Hiç kimse hiçbir kimseyi, ne bir din, ne de bir mezhebi kabul etmeye zorlayabilir. Din ve mezhep hiçbir zaman politika aleti olarak kullanılamaz” sözünün açıklanması,
  • Laiklik, din, mezhep ve vicdan özgürlüğünün güvencesidir.
  • Hiç kimse hiç kimseyi zorlayamaz, dışlayamaz, kınayamaz.

(Anayasa madde 25. – Herkes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce ve kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve suçlanamaz.)

 

                                                                                                                      Öğretmenin Adı Soyadı

 

 

Sınıfı                 :  Ortaokullar 5, 6, 7, 8

Dersin Adı       :  Tüm Dersler

Konu                : Laiklik

Süre                  : 1 Ders Saati-40 dk

Kazanımlar   :

a) Uzak kazanım      : 1- Farklı inançlara (ibadetlere) hoşgörü geliştirir

  2-  Laikliğin Türk toplumuna kazandırdıklarını algılayabilme

b) Yakın Kazanım    :

1- Laiklik kavramının ne anlama geldiğini öğrenir.

2- Atatürk'ün din konusundaki görüşlerini öğrenir.

3- Laik toplumun özelliklerini fark eder.

4- Laik eğitimin önemini kavrar.

            5-Laikliğin; akıl ve bilim ile ilişkisini öğrenir.

            6-Laikliğin; inanç ve ibadet hürriyeti ile ilişkisini kavrar.

 

Araç ve Gereçler                  : Okulda bulunan Atatürk Köşesindeki resimler, Cumhuriyet kazanımlarını anlatan resimler, bilgisayar veya sunu cihazı ile Türkiye’de laikliğe geçişin aşamalarının sunulması, Atatürk Devrimleri Panosu, Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri

İlişkili Dersler                       : Türkçe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler, T.C İnkılap tarihi ve Atatürkçülük

Yöntem ve Teknikler           : Anlatım, soru cevap, gözlem, tartışma, görselleri okuma

Anahtar Sözcükler (kavramlar): Laiklik, Akıl ve Bilim, Özgür düşünce, İnanç ve İbadet Özgürlüğü, Hoşgörü, Farklılıklara saygı, Anayasa, Medrese, Tekke, Zaviye ve Türbe

İşleniş:    İlgi ve dikkat çekme soruları:

  1. Cumhuriyetten önce yönetim şeklimiz nasıldı?

Tek kişinin egemenliğine dayanan, hükümdarlığın saltanatlık anlayışıyla babadan oğula geçtiği ve padişahların halifelik unvanıyla tüm İslam dünyasının lideri olarak kabul edildiği bir yönetim şekli      

  1. Atatürk'ün Türk toplumuna kazandırdıklarını Atatürk Köşesinden izleyelim

Toplumsal alanda devrimler: Şapka Devrimi ve Kılık Kıyafet Kanunu, Tekke Zaviye ve Türbelerin Kapatılması, Takvim Saat ve Ölçülerde Yapılan Değişiklik, Soyadı Kanununun Kabulü ve Türk Kadınına Verilen Haklar

Eğitim alanında devrimler: Öğretim Birliği Yasası, Harf Devrimi, Türk Tarih Kurumu ile Türk Dil Kurumu’nun açılması, Üniversite Reformu

Siyasi devrimler: TBMM’nin Açılması, Saltanatın Kaldırılması, Ankara’nın Başkent Olması, Cumhuriyetin İlanı, 1921 ve 1924 Anayasaları, Çok Partili Rejim Denemeleri

Hukuk Alanında Devrimler: Medeni Kanunun Kabulü; Ceza, Ticaret ve Borçlar Kanununun Kabulü

  1. Evrensel değerlere göre din ve vicdan özgürlüğü nasıl olmalıdır?
  2. Laik eğitim neden önemlidir?
  3. Din ve vicdan hürriyeti ile lâiklik ilkesi arasındaki ilişki nedir?

 

  • Esas Devre    :
  • Osmanlı Devleti, Padişahlık ve Halifeliğin kaldırılması
  • Devletlerin dini olmaz.
  • Devletler inanç konusunda tarafsız olmalıdır.
  • Cumhuriyetin ilanıyla birlikte çağdaş okulların açılması
  • Öğretim Birliğinin sağlanması (3 Mart 1924)
  • Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması 
  • Laiklik nedir, nasıl uygulanmalıdır?
  • Laiklik olmasaydı neler olabilirdi?
  • Kadın erkek eşitliği,
  • Atatürk'ün “Din ve mezhep herkesin vicdanına kalmış bir iştir. Hiç kimse hiçbir kimseyi, ne bir din, ne de bir mezhebi kabul etmeye zorlayabilir. Din ve mezhep hiçbir zaman politika aleti olarak kullanılamaz” sözünün açıklanması,
  • Laiklik, din, mezhep ve vicdan özgürlüğünün güvencesidir.
  • Hiç kimse hiç kimseyi zorlayamaz, dışlayamaz, kınayamaz.

(Anayasa madde 25. – Herkes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce ve kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve suçlanamaz.)

 

                                                                                                                      Öğretmenin Adı Soyadı